Monday, April 14, 2008

نطرونا كتير كتير
ع موقف دارينا
لا عرفنا أساميهن
ولا عرفوا أسامينا
ع موقف دارينا
.
كل ما أسمع الأغنية دي بفتكر إسلام
.
إسلام شوفته مرة صدفة عند المترو الأخضر بتاع مصر الجديدة
الكلام ده كان من 10 سنين
حاول يكلمني ماردتش عليه
وجه المترو اللي كنت هركبه ومشيت
بعدها بتلات شهور روحت في نفس الوقت اللي روحت فيه المرة الأولى
لقيته
أول ما شافني قاللي أنا مستنيكي بآلي تلات شهور
وكان حاسبهم
حاول يكلمني تاني
ماردتش
جه المترو بتاعي وركبته
راح جالي من الشباك وجابلي ورقة كتبها بسرعة فيها اسمه ورقم تليفونه
خدت الورقة ورميتها قدامي من غير ما ابص له ولا أرد عليه
قالي خليها معاكي وخلي حد في البيت يكلمني عشان أحدد معاه ميعاد عشان أنا والله العظيم عايز أخطبك
وكان بجد باين عليه إنه مش بيكدب
وأنا عاملة نفسي متدايأة
ومن جوايا سعيدة
.
المترو مشي
وروحت بيتنا
وسكتت طبعا ماقلتش لحد حاجة في البيت
.
تاني يوم ماما صحيت من النوم بتقوللي أنا حلمت حلم غريب أوي امبارح
حلمت إن انتي كنتي ماشية في الشارع
وواحد شافك وكان معاه مامته
وأول ما شافك قال لها هي دي يا ماما اللي أنا عايز أتجوزها
!!
طبعا أول ما قالتلي كده حكيت لها على طول اللي حصل
قالتلي هاتي الورقة اللي فيها نمرته
وكلمته
طلعت دي نمرة شغله
واحد رد عليها سألته على إسلام
!!قال لها هو حضرتك خطيبته؟؟
قالت له لا.. هو إسلام خاطب؟؟
قال لها لا
بس هو قال لي إن في بنت هو هيخطبها هتتصل بيه هنا
بس هو للأسف إنهاردة الصبح اتنقل الفرع التاني وسايب لحضرتك النمرة
ماما قالت له لا شكرا خلاص مش عايزاها
وقفلت
والموضوع خلص على كده
لحد دلوقتي بفتكره كل ما أشوف المترو الأخضر ده
أو اسمع أغنية نطرونا
.